SPOTKANIE Z UCZESTNIKAMI MPRA

26.06.2012 g. 18:00 Salon Posnania, ul. Ratajczaka 44

Wiosenna edycja rezydencji powoli dobiega końca, powstają podsumowujące ją projekty artystyczne. 3 lipca 2012 w ramach Festiwalu Malta odbędzie się premiera performance „Esctopia” Milana Loviški. Artysta krytycznie odnosi się w nim do archetypu herosa/bohatera bez skazy i pyta: „Co i kto może doprowadzić do zmierzchu kulturowych fantazji i mitów?”. Na spotkaniu będzie również okazja przejrzenia się dotychczasowym działaniom powstałym w ramach Międzynarodowego Programu Rezydencji oraz rozmowy z organizatorami projektu.

W dyskusji wezmą udział biorący w programie twórcy: Milan Loviška, Otto Krause, Angelo Romano oraz dyrektor programu Dobrochna Futro.

„Esctopia” Milana Loviški

Czy żołnierze wysyłani na front, którzy mają ocalić kraj przed najeźdźcami i piłkarska reprezentacja, która walczy w mistrzostwach o obronę narodowego honoru mają ze sobą coś wspólnego?  Łączy je więcej, niż się to z pozoru wydaje. Przedstawiciele obu tych grup społecznych, choć oczywiście na innych płaszczyznach, traktowani są jak superbohaterowie. Popkultura przyzwyczaiła swoich konsumentów, do stawiania ich w roli Supermanów, którzy zawsze uratują świat i z każdej sytuacji wyjdą bez szwanku. Co dzieje się wtedy, gdy na tym kryształowym wizerunku pojawia się pęknięcie? Czy superbohater może przejawiać słabości, mieć swoje ograniczenia, a nawet umrzeć? Gdzie ucieka mit? Nad kulturową rolą herosów i superbohaterów porozmawiamy podczas najbliższego spotkania z uczestnikami oraz organizatorami Międzynarodowego Programu Rezydencji Artystycznych.

Więcej informacji: http://m-pra.org/pl/esctopia/ http://m-pra.org/pl/rezydenci-2012/

 Prowadzenie: Aleksandra Glinka

Dobrochna Futro – mgr historii sztuki (University College London), mgr filologii polskiej (UAM), ukończyła również Zarządzanie sztuką (dyplom Birkbeck College, University of London ) oraz Podyplomowe Studia Marketingu i Reklamy (WSB, Poznan). Wyjechala z Polski w 2004 roku i aktualnie mieszka na stale w Wielkiej Brytanii, gdzie pracowała tak w galeriach panstwowych (m.in Tate, Milton Keynes Gallery) jak i organizacjach non-profit (Cooltan Arts, Campaign for Drawing), miala tez krotkie ‚romanse’ z komercyjnymi galeriami, w londynskiej Hauser&Wirth pomagała m.in przy przygotowywaniu wystawy JJ Ziółkowskiego. W 2010 przeszła szkolenie w ośrodku rezydencji artystycznych Künstlerhaus Schloß Balmoral, Bad Ems w Niemczech. Członek międzynarodowej grupy Parallax Venice zawiązanej na 53 Biennale w Wenecji, dyrektor MPRA.

Milan Loviška – słowacki artysta pracujący na co dzień w Wiedniu. Zajmuje się różnymi środkami ekspresji artystycznej związanymi z ruchem i ciałem – teatrem tańca, sztuką performatywną, a także sztuką związaną z działalnością multimedialną. Jako choreograf, ale również psycholog i filozof stara się osadzać swoją twórczość w głębokim i wielowymiarowym kontekście. Za pomocą swojej sztuki mówi o odwiecznych problemach ludzkości, tropi kwestie egoizmu oraz jednostkowych i społecznych ograniczeń. Inspirująca dla niego jest także problematyka współczesna, fenomeny popkultury, procesy związane z nowoczesnością i modernizacją świata oraz ich wpływ na ludzkie zachowanie. Głównym bohaterem jego wystąpień jest zawsze człowiek, razem ze swoimi problemami i ciągłą potrzebą konfrontacji ze złożoną i skomplikowaną codziennością. Milan Loviška to absolwent Duncan Centre w Pradze oraz School for New Dance Development w Amsterdamie. Współpracował z takimi twórcami jak: Jérôme Bel, Aitana Cordero, Ester Forment, Ai Koyama, Romana Schmalisch, Lenka Tretiagová oraz Ondřej Lipovský. Występował na wielu festiwalach w Holandii, Niemczech, Czechach, Austrii i Słowacji. Stypendysta programu DanceWeb przy Festiwalu Impulstanz w Wiedniu. Od 2012 członek wiedeńskiego kolektywu artystycznego Victoria deMilq.

Otto Krause – austriacki scenograf i kostiumolog działający w Wiedniu. Współpracował z takimi wiedeńskimi scenami jak Spielhaus, Burgtheather i Akademietheather, a także z Operą w Zurychu. Tworzy scenografie i kostiumy dla niezależnych austriackich produkcji operowych, teatralnych i filmowych. Uczestnik kolektywu artystycznego Victoria deMilq.

Angelo Romano – Włoski kurator, wychowany w Niemczech, pracujacy w Szwajcarii i Chinach, ukończył kierunek Arts in Media & Art na Uniwersytecie Sztuki w Zurychu, a później uzyskal stopien magistra Akademii Projektowania w Basel (Szwajcaria). Wybrane realizacje: „Cadavre L`espace (Falts) Exquis” (Stadtgalerie w Bernie, Szwajcaria), „Dendigesign Price Switzerland” Swiss Cities Pavilion, World Expo 2010 (Szanghaj), „Call me Switzerland” Swiss Cities Pavilion, World Expo 2010 (Szanghaj). Brał udział m.in. w badaniach prowadzonych z ramienia Academy of Art and Design, dotyczących homoseksualizmu i zjawiska postkolonializmu w miastach chińskich. Obecnie pracuje nad publikacją „Gramatyka przestrzeni artystycznej” na Institute for Contemporary Art Research w Zurychu oraz prowadzi badania w ramach projektu „How do we think about art. Community and cooperation – alternative models of society – the transformation of the medium” („W jaki sposób myślimy o sztuce. Społeczność lokalna i współpraca – alternatywne modele społeczne – transformacja środka”). Ich celem jest znalezienie nowych modeli i sposobów wystawiania. Kurator bada, w jaki sposób można poszerzyć ideę, definicję oraz możliwości sztuki w ramach przestrzeni wystawienniczej, nie wykraczając zarazem z ram zinstytucjonalizowanej przestrzeni. Jego pozńanski projekt rezydencyjny wpisuje sie w nurt tych badań.

Reklamy